Wskazówki jak uniknąć problemów psychicznych wg. dr Adama Casha

Czy wydaje wam się czasami, że po mimo chęci i wysiłku nie uda wam się zachować zdrowia psychicznego? Oto przed wami pierwsze pięć z dziesięciu wskazówek jak zatrzymać się przy zdrowych zmysłach według jednego z rozdziałów książki „Psychologia i życie” autorstwa dr. Adama Casha. Twórca zaznacza wpierw, iż tak naprawdę bycie „zdrowym psychicznie” jest bardzo trudne do zdefiniowania, i brak konkretnej definicji tego stwierdzenia nie ułatwia prowadzenia dyskusji w tych tematach. Tak samo jest z psychologią, która również nie wskazuje nam co powinniśmy robić, a czego nie. Autor na potrzeby omawianego temamtu definiuje zdrowie psychiczne jako szeroko pojmowane zdrowie „optymalne”, które każdy subiektywnie może zinterpretować jak chce. Przejdźmy więc do samych wskazówek

1. Zaakceptuj siebie.
Niechęć do własnej osoby często wiąże się z poczuciem winy, wstydem czy depresją. Akceptacja siebie nie jest złym pomysłem, szczególnie w świecie gdzie wszyscy gonimy za akceptacją u innych. Co ważne, trzeba pamiętać, że akceptacja własnej osoby to co innego niż przekonanie, że jest się idealnym.

2. Dąż do wolności i determinacji.
  Kiedy kontrolujemy, co się wokół nas dzieje stajemy się pewniejsi siebie, bardziej zafascynowani tym co się dzieje wokół nas. Poczucie wolności jest bardzo ważne, gdy ludzie nas kontrolują i to oni pociągają za sznurki, ta swoboda zanika.

3. Pozostawaj w kontakcie i dbaj o związki.
W obecnym świecie wielkich miast ciężko być blisko przyjaciół i rodziny. Dlatego warto pielęgnować znajomości i mieć bliskie sobie osoby, które zawsze mogą Cię wesprzeć w trudnej sytuacji, kiedy trudno jest przez to przebrnąć samemu.

4. Podawaj pomocną dłoń.
Czasami, gdy pomagamy, czujemy siłę pomagającą nam przezwyciężyć własne problemy, widzimy wręcz moc, z jaką wiąże się niesienie pomocy.

5. Znajdź swój cel i pracuj nad osiągnieciem go.
Brak celu i poczucie bezsensu życia to znak rozpoznawczy depresji. Każdy z nas powinien mieć drogę, którą podąża w konkrentym kierunku. Badania wskazują, że przysłowiowa podróż jest równie ważna co cel, do którego dążymy. Jeśli oczekiwania są zbyt wysokie, rozczaeujemy się. Nie chodzi tu o zachowanie perfekcjonistyczne, ponieważ drobiazgowością zwykle się nie osiągnie tego, co zamierzało. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *